Kirjoitettu 10.2.2020

Kansanedustaja Toimi Kankaanniemi Uuraisilla 8.2.2020 video

Kirjoitettu 31.1.2020

Toimi Kankaanniemi – mietelmiä Alvasta

Tottahan se on, että kysymys olisi vähemmistöosuuden myynnistä. Voitaisiin puhua omistuspohjan laajentamisesta, ei yksityistämisestä.

Epäselväksi jäi tiedot siitä, millaiset ja kuinka suuret euroina ovat Alvan investointitarpeet lyhyellä ja pitemmällä aikavälillä. Tätä kysyin valtuustoseminaarissa, mutta vastaus oli (kohtuuttoman) epämääräinen. Kysyessäni kokemuksia muualla Suomessa tehdyistä vastaavista kaupoista ainoa referenssi oli Sotkamo, joka on tuore ja paljon pienempi kauppa arvoltaan. Haluammeko olla koelaboratorio?

Omistuspohjan laajentaminen on (prosenttiosuuksista huolimatta) luonteeltaan iso muutos eikä ongelmaton. Siinä nimittäin julkisen omistajan ja yksityisen omistajan välinen intressiristiriita on valmiiksi sisään rakennettu. Vaikka osakassopimuksella voidaan monia asioita sopia, perusristiriita jää. Julkisella omistajalla (kaupungilla) on enemmän intressejä ja paineita kuin yksityisellä, jolla pääpaino on (ainakin pitkällä aikavälillä) maksimaalinen voiton ja yhtiön arvonnousun tavoittelu.

Kun jo puhtaasti julkisen omistajan omistama yhtiö on ongelmallinen (vrt. Posti Oyj) mm. työnantajana sekä taksojen, investointien, tuottovaatimusten, päätöksenteon jukisuuden ja palvelutason suhteen, on nämä vielä huomattavasti ongelmallisempia ”sekayhtiöissä”.

Oma johtopäätökseni tässä vaiheessa on se, että vähemmistöosuudenkin myynnille on asetettava erittäin korkea kynnys, kun kysymys on pääosin alueellisesta monopoliyhtiöstä. Mielenkiintoista on toki saada tietoa Alvan markkina-arvosta.

Saapa nähdä, onko valtuustolla rohkeus tehdä kauppa vuosi ennen kuntavaaleja!

Tällaisia hajamietteitä mielessä ja pohdittaviksi.

Toimi Kankaanniemi

Kaupunginvaltuutettu ja kansanedustaja

Kirjoitettu 2.12.2019

Jarmo Nahkamäki yhdistyksen johtoon

Jyväskylän seudun Perussuomalaiset ry:n syyskokouksessa 1.12.2019 valittiin yksimielisesti
yhdistyksen puheenjohtajaksi Jarmo Nahkamäki. Hallitukseen valittiin Kaisa Garedew, Kari Hokkanen, Tapani Mäki ja Jari Rouhiainen.

Kirjoitettu 18.11.2019

Ajankohtaista tietoa yhdistykseltä

Jyväskylässä on herännyt kysymyksiä uuden sekä vanhan Perussuomalaisten paikallisyhdistyksen tiimoilta. Tässä faktatietoa asiasta :

– Puoluehallitus oli jo viime kokouksessaan hyväksynyt Jyväskylän seudun Perussuomalaiset ry:n ainoaksi Perussuomalaista puoluetta ja puolueen linjaa ja arvoja edustavaksi puolueen paikallisyhdistykseksi Jyväskylässä.
-Puolueen päätöksellä uusi Jyväskylän seudun Perussuomalaiset ry on Jyväskylässä ainoa paikallisyhdistys, jolla on oikeus asettaa Perussuomalaisten kuntavaaliehdokkaita seuraavissa vaaleissa eli jättää keskusvaalilautakunnalle Perussuomalaisten kuntavaaliehdokaslista.

Entisellä piirin jäsenyydestä erotetulla Jyväskylän Perussuomalaiset ry:llä ei ole enää mitään tekemistä Perussuomalaiset -puolueen ja sen arvojen kanssa eikä sen jäseniä voi päästä Perussuomalaisten kuntavaaliehdokkaiksi muulla tavalla kuin liittymällä myös uuden Jyväskylän seudun Perussuomalaiset ry;n jäseneksi.

Jyväskylän seudun Perussuomalaiset ry kehottaa Jyväskylän Perussuomaiset ry:tä lopettamaan toimintansa, lopettamaan välittömästi esiintymisen Perussuomalaisten nimissä ja lakkauttamaan eli purkamaan yhdistyksen.
Jyväskylän seudun Perussuomalaiset ry kehottaa puolueen yhteisöstä erotetun entisen paikallisyhdistyksen jäseniä jättämään jäsenhakemuksen uuden Jyväskylän seudun Perussuomalaiset ry:n hallitukselle. Jyväskylän seudun Perussuomalaiset ry kehottaa silti kaikkia piiristä erotetun Jyväskylän Perussuomalaiset ry:n jäseniä säilyttämään jäsenyytensä myös erotetussa yhdistyksessä ja pyrkimään kaikin tavoin siihen, että mainittu yhdistys purkaa päätöksellään itsensä. Kuuluminen piiristä erotettuun Jyväskylän Perussuomalaiset ry:hyn ei ole este tulla hyväksytyksi täysvaltaiseksi jäseneksi uuteen Jyväskylän seudun Perussuomalaiset ry:hyn.

Jyväskylän seudun Perussuomalaiset ry:n hallitus.