Perussuomalaisten Jyväskylän valtuustoryhmän kannanotto

Perussuomalaisten Jyväskylän valtuustoryhmän kannanotto viime aikoina Jyväskylän kaupunginvaltuustossa koettuun keskustelukulttuuri ongelmaan:

Tosi­asioista on puhuttava valtuus­tossa

KSML uutisoi 20.3. perussuomalaisten järjestämästä ”farssista” Jyväskylän kaupunginvaltuuston kokouksessa, jossa käsiteltiin sateenkaari-ideologian ja Seta ry:n kouluvierailujen kieltämistä Jyväskylän kouluissa ja varhaiskasvatuksessa.

Tämän jälkeen on valtuuston keskustelukulttuuria arvosteltu mielipidekirjoituksissa mm. nuorisovaltuuston edustajan ja kaupunginhallituksen puheenjohtajiston toimesta. Arvostelun terävin kärki näyttää kohdistuvan enemmän tai vähemmän juuri perussuomalaisiin.

Asioista tietämätön saa helposti sen kuvan, että perussuomalaisten käytös tai kielenkäyttö olisi jollakin tavalla ala-arvoista valtuuston kokouksissa. Tästä ei kuitenkaan ole kyse.

Suurin osa valtuutetuista kokee ongelmaksi sen, että nostamme keskusteluun yhteiskunnallisesti tärkeitä aiheita, joista heidän mielestään ei ole sopivaa puhua. Esimerkiksi maahanmuuton ongelmien käsittely ja perinteisten arvojen puolustaminen saa valtuuston enemmistöllä nousemaan karvat pystyyn, jonka jälkeen normaali päätöksentekoon liittyvä keskustelu vääristyy.

Sen sijaan, että jokaisen valtuutetun puheoikeutta kunnioitettaisiin ja itse asiaa käsiteltäisiin rauhallisesti ja asianmukaisella tavalla, alkaa enemmistön huomio nopeasti kääntymään keskustelun lopettamiseen.

Farssiksi kokous muuttuu siinä vaiheessa, kun valtuuston puheenjohtaja lähtee tähän asenteeseen mukaan, menettää malttinsa ja ryhtyy puheoikeuden puolustamisen sijaan keskittymään sen rajoittamiseen.

Tämä on surullista, sillä esimerkiksi eduskunnassa käytävä keskustelu on huomattavasti Jyväskylän valtuustossa käytävää keskustelua kärjekkäämpää, mutta siitä huolimatta eduskunnan puhemies säilyttää aina arvokkuuteensa ja malttinsa toimiessaan edustajien puheoikeuden puolustajana.

Huono keskustelukulttuuri valtuustossa ei johdu perussuomalaisista, vaan useimpien valtuutettujen haluttomuudesta kuulla laajempia perusteluja kiistanalaisista asioista. Perussuomalaisten puheet ovat perusteltuja, faktapohjaisia ja suoria. Tämä nähdään uhkana vallitsevalle konsensukselle ja siksi puheoikeuden rajoittamista tuodaan yhä kiivaammin esiin. On puhuttu jopa suoran videostriimauksen lopettamisesta, jotta viestimme ei välittyisi suuremmalle yleisölle. Tämä kehityssuunta on huolestuttava.

Sananvapaus ja mielipiteenvapaus ovat demokratian kulmakiviä. Niiden rajoittamisen sijaan tulee valtuutettujen opetella kärsivällisesti kuuntelemaan myös sellaisia puheenvuoroja, jotka eivät ole heidän omien käsitystensä mukaisia. Näin toimien valtuuston kokoukset etenevät sujuvasti ja myös tavallinen äänestäjä voi varmistua siitä, että hänen näkemyksensä on valtuutetun kautta tuotu päätöksentekoprosessissa esiin.

Joni Parkkonen perussuomalaisten Jyväskylän valtuustoryhmän puheenjohtaja

Kirjoitettu 9.4.2024